Každý rok vychádza prestížny rebríček stovky najhodnotnejších značiek na svete. Na top miestach sa neúnavne umiestňuje Apple, Google, Microsoft, Coca Cola, Amazon, McDonald’s a ďalšie „love brandy“. Okrem toho, že sa ich hodnota ráta v 9 ciferných číslach, majú ešte niečo spoločné. Sú to „kultovky“, ktoré každý pozná a miluje.... A aké kultovky zbožňujeme my?
Symbol skateboardingu a snowboardingu mal celkom kontroverzné začiatky. V polovici 70-tych rokov začali skateboardisti v Južnej Karolíne nosiť klasické Vansky. Hoci to môže dnes znieť smiešne, skejťáci boli vtedy odpadlíci spoločnosti. Vans sa rozhodla túto zaujímavú subkultúru využiť, aby sa dostala bližšie k mladým ľuďom. Pre skaterskú komunitu vyrábala funkčné topánky presne podľa jej potrieb a na kampane využívala svetoznámých skateboardistov. Komunita outsiderov na doskách s koliečkami sa zanedlho stala súčasťou mainstreamu, čo hralo v prospech rastu značky. Okrem toho Vans rozvíjala ďalšie imagové aktivity, sponzorovala a organizovala desiatky eventov zameraných na extrémne športy. Stačí spomenúť Vans Triple Crown a Vans Warped Tour. Čo ale považujeme za jeden z najlepších ťahov na ceste k love brandu, je výstavba obrovských skateboardových parkov, ktoré slúžia skejťákom a BMX bikerom na tréningy. Samozrejme, v epicentre každého parku je veľký obchod, z ktorého putujú tenisky a oblečenie hneď na U-rampy. Tým hneď ožívajú a stávajú sa súčasťou bežného života zákazníkov. Vans tak reflektuje životný štýl coolových športovcov a hipsterov, ktorí žijú podľa hesla „No risk, no fun!“. Každá známa hollywoodska osobnosť, ktorá sa s týmito hodnotami stotožňuje, vlastní aspoň jedny Vansky. Ikonické čierne kotníkové tenisky nosia topmodelky Gigi Hadid, Kendal Jenner, speváčky Rihanna či Taylor Swift, herečky Kristen Stewart, Jessica Alba a zoznam pokračuje ďalej. Tak ako, máš doma jedny aj ty?
Ikona americkej popkultúry píše svoj príbeh od roku 1908, keď začínala ako firma na výrobu galošov – gumených topánok. Prvým známejším modelom sa stali basketbalové tenisky „All Star“, ktoré dnes patria do siene slávy spolu s ich nositeľmi - hudobníkmi, umelcami, skatermi, športovcami a slobodomyšlienkármi na celom svete. Symbolizujú slobodu a stelesňujú zeitgeist spoločnosti už niekoľko dekád. Keď si spomenieme na najvýznamnejšie momenty minulosti, Conversy boli vždy prítomné. Vzostup londýnskej punkovej scény na čele so Sex Pistols, divoké večierky v Južnej Karolíne, tanec v blate na Woodstocku, preliezanie padajúceho Berlínskeho múru... V spoločnosti sú akceptované ako ležérna obuv vhodná na každedonné aktivity, ale ustoja aj elegantný styling s oblekom. Keď si žačnete googliť „Converse fan“, zobrazia sa vám milióny fotiek všetkých možných outfitov na čele s nevestami pred oltárom, ktoré svoj manželský sľub odriekajú v bielych „Chucks“. Práve v tom tkvie genialita značky. Stala sa symbolom slobody, radosti, zábavy a šťastia. A ako každá vizionárska značka, aj Converse stále inovuje a hľadá nové marketingové synergie. Veľmi podarenou kolaboráciou je spolupráca s ďalším kultovým brandom Maison Martin Margiela alebo so značkou Comme des Garsons. Tým sa stáva Converse relevantnou aj pre nekompromisných fashionistov. My ale s radosťou zostávame verní klasickým bielym „All Star“.
Žiaden brand nepoháňa teniskový fenomén dopredu takým tempom ako Nike. Je obľúbená medzi atlétmi, hip-hoppermi, fashionistami, podnikateľmi či dokonca politikmi. Zo športovcov urobila legendy a pomohla zmeniť všeobecný prístup k pohybu. V 70-tych rokoch totiž nebolo vôbec bežné, že by si obyčajný človek obul tenisky a išiel si zabehať. Spoluzakladateľ Nike - Bill Bowerman zavetril v „joggingu“ veľkú príležitosť. Stačilo už len pár šikovných marketingových ťahov, vrátane využitia tváre bežeckej legendy Steva Prefontaina a behanie sa stalo súčasťou amerického životného štýlu vyššej triedy. Nasledovala spolupráca s basketbalovou hviezdou Michaelom Jordanom, za ktorého Nike ochotne platila pokuty, keď nehral zápasy v ligových teniskách. V 90-tych rokoch už boli každé druhé predané tenisky od Nike a jej fanúšikovia napäto čakali na každý nový drop. S príchodom milénia sa do jej príbehu primiešal hip hop na čele s Nellym (Air Force Ones) a ďalšími trendsettermi. Tí odštartovali šnúru kolaborácií a limitovaných edícií, ktorej doteraz kraľuje Kanye West s Air Yeezy I a II. Škoda, že sa Kanye rozhodol spoluprácu ukončiť a pokračuje ďalej s Adidasom. Napriek tomu je Nike stále o krok vpred a podľa spomínaného rebríčku najhodnotnejších brandov sa nachádza na 11. mieste. Tým sa stáva najúspešnejšou značkou v textilnom priemysle, ktorej dýcha na krk Louis Vuitton.
Zdroj: Babsy Heriban